zaterdag 8 januari 2022

Flensafstand harmoniseren

8 januari 2022

Ontsporingen voorkomen...

Het afgelopen half jaar ook tussen de bedrijven door bezig geweest  met het harmoniseren van de flensafstanden van alle assen van tractievoertuigen en wagons/wagens.

Ik was niet gewend dat ik hier enige aandacht aan zou moeten besteden, maar ik ben er achter dat BEMO het niet zo nauw neemt met alle flensafstanden en dat dat tot behoorlijk wat ontsporingen kan leiden.

Gewapend met een digitale schuifmaat ben ik maar gaan meten en kwam er achter dat de assen alles tussen 10.20 en 10.90 aan flensafstand zouden kunnen hebben. Dat is nogal een verschil. Proefondervindelijk ben ik er achter gekomen dat voor zelfbouwwissels, PECO rails en PECO wissels een flensafstand ergens tussen de 10.45 en 10.60 werkbare resultaten oplevert. PECO rails zijn wat 'nauwer' dan de BEMO rails, dus niet te wijd....

Dus wat te doen: alle assen langs en stellen. Maar ik had daar geen gereedschappen voor. Wat snorren op het web leverde goede hits op en ik heb een aantal tooltjes bij Fohrmann in Duitsland besteld die het makkelijk maken om assen te stellen.


Dit is wat je niet wilt....

Eerst alle wagons die notoir problemen veroorzaakten maar ns gemeten en hersteld. De salon wagens waren daar wel onderdeel van, maar ook een aantal nieuw gekochte rijtuigen hadden alle vier een flensafstand van 10.20 mm... batchproductie issue zou je zeggen.

10.40 is te weinig voor de zelfbouwwissels

De schuifmaat velt het onderdeel... tikkie te weinig.

Fohrmann tool erbij pakken...

Asje in het tool stoppen, met de isolatorzijde waar je tegenaan kunt drukken. Asje wat naar buiten drukken geeft een grotere flensafstand. Een tikje is genoeg..

Even nameten: ok!

En voor de gein nog maar een foto van de zelfbouwwisselstraat. Het engelse wissel heeft me ook nog wel wat hoofdbrekens gekost omdat die maar niet genoeg ruimte wilde maken tussen rail en wisseltong. Ontsporingen en oplopingen waren het gevolg. Wat priegelen en meer kracht bij het omleggen van het wissel deed toch het dubbeltje de goede kant opvallen: helemaal ok nu!

De zelfbouw wisselstraat: het engelse wissel was behoorlijk wat aan af te stellen...

Eén loc was wat problematisch: de GE 6/6 I krokodil kon ik niet van zijn assen ontdoen en daar heb ik de hele baan toch wel een beetje naar gesteld nu. Resultaat is wel dat er nu niets meer ontspoord en daar ben ik tevreden mee. 

In H0 met Roco Line, Tillig en PECO rails had ik hier geen omkijken naar..... bij H0m dus wel.

 

2 opmerkingen:

  1. Hoi Eddy, die verschillende flensafstanden verklaren een heleboel! Ik ben nooit tot meten overgegaan. Problemen met sommige Bemo wagens op Peco in scherpere bogen hadden waarschijnlijk door een aanpassing van de flenzen voorkomen kunnen worden. Ook heb ik, door vroegere ervaringen, afgezien van een engels wissel. Ik moet je dan ook een compliment geven voor die goed functionerende wisselstraat. Knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen