zaterdag 8 januari 2022

Tortoises finito...

8 januari 2022

Servo's hebben de plek ingenomen van de Tortoises

Afgelopen week heb ik de laatste Tortoise wisselmotoren vervangen door servo's. Ook de zelfbouwwissels heb ik omgebouwd op servosturing met behulp van de 'servo mount met schakelaar' van Sumner (op te zoeken op Thingiverse: hier). Maat Bas had de mounts nog uitgeprint, vanaf nu kan ik dat ook zelf met mijn 3D printer...

De Sumner servo houders brengen een groot moment over van servo naar het wissel en is daarmee toch krachtig genoeg om alle zelfbouwwissels (ook het engelse wissel met 4 tongen per keer) mooi om te krijgen. De stilte is enorm..... nog een voordeel van servo's: je hoort ze bijna niet....

In de tussentijd ook alle Tortoises verkocht op Mp en ook de overbodige Viessmann 5213's zijn verkocht. De gebruikte servo decoders zijn de DR4024 van Digikeijs. Alle servo's zijn standaard Sg90 dingen die je bij Ali... voor weinig kunt kopen. De schakelaars die zijn gebruikt zijn de SS-5GL microswitch, ook te koop bij Ali...

De oude Tortoise op de plek van het wissel hieronder.
Servo nu ook onder de baan, geeft ruimte voor landschap. Tortoise zat op de plek boven het wissel met de gaten 'in de vloer'

De servo's van de zelfbouwwissels van het station...

Op dezelfde plek, tortoise er onder uit, servo er in...

En de DR4024 servo decoder en ook nog ingebouwd vier electronische schakelaars

De Sumner servo houder die ik voor de zelfbouwwissels heb gebruikt. Top!

Benodigde artikelen per wisselbediening:
- 1 Sumner houder
- 1 SG90 servo (met bedienvleugeltje)
- 1 SS-5GL microswitch
- 4 2.9 * 9.5 plaatschroeven (2 om de servo vast te schroeven, 2 om de mount aan het hout vast te schroeven)
- 2 M2x16 metaalschroeven om de microswitch vast te maken.
- Stukje 0.8 of 0.5 mm verenstaal, afhankelijk van de hoeveelheid kracht die je nodig hebt. Voor mijn PECO wissels is 0.5 mm meer dan genoeg. De zelfbouw wissels zet ik met 0.8 mm verenstaal om.

Je kunt alles nog goedkoper maken door de MARDEC (Arduino DCC decoder) te gebruiken zoals beschreven op Beneluxspoor... ik heb daar niet voor gekozen. De DR4024 is voor mij goed genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten