vrijdag 10 maart 2023

Autootjes deel 4...


10 maart 2023

2e Magnorail in productie

Ploegen de berg op
Het tweede baantje is ook in productie. Speciaal hiervoor had ik een fietsertje gekocht en hij fietst nu de berg op en neer: filmpje 1 en filmpje 2.

Het afbouwen duurde wat langer dan gedacht, maar het is nu dan toch zo ver. Hieronder de bouwstappen om de baan af te maken. Het proces heb ik iets anders aangepakt dan bij de eerste baan om kromtrekken van het karton zoveel mogelijk te voorkomen:

8 mm styrodur
Allereerst weer de hele baan opvullen met 8 mm styrodur. Dat had ik nog in huis.
Karton testen, kan dit?
Daarna met karton het eerste stukje getest. Kan dit? Ja, het lukt, maar moet even anders geknipt worden.
Mallen van A4 papier
Ik heb daarna eerst van A4 papier mallen geknipt en die op het in dit geval witte fotopapier gelegd. Het fotopapier daarna uitgeknipt.
4 fotopapier wegdelen
Het resultaat zijn 4 fotopapier wegdelen die klaar zijn om gekleurd te worden.
Koolstaafjes en brush
Verkolen van het fotopapier

Ik heb eerst met koolstaafjes het papier donker gekleurd. Niet helemaal zwart, maar ook niet lichtgrijs. Met een brush heb ik daarna het zwart geblend en is het iets van middengrijs geworden, met vele schakeringen. Dit resultaat heb ik met haarlak uit een spuitbus dichtgelakt.
Eerste stuk weg op de baan
Het eerste deelresultaat op de baan. Ziet er top uit... Maar met het proefrijden kwam nog wel een probleem aan het licht. De weerstand van de magneten en de trekkers aan weerszijden van het papier zijn zodanig dat de poelies van de ene motor begonnen door te slippen. Hmmm... dus toch maar de 2e motor er in prutsen:
2e motor in de baan

Met deze 2e motor met poelies is de weg verder afgemaakt en draait de fietser, kromgebogen tegen de berg, zijn rondjes... die zal vanavond goed eten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten