maandag 13 januari 2020

Stugl Stuls (4)

13 januari 2020

Start van de afwerking

Zo, en na alle techniek dan nu echt begonnen met de eerste stukken afwerking. Besloten om met Stugl Stuls te beginnen, vooral omdat dat als laagste punt op de baan ligt en ik vandaaruit naar boven kan werken. Ook heb ik nog wat ideeen om de baan nog wat te verbeteren in andere delen van de kamer waardoor het werken aan het landschap daar op de lange termijn misschien niet handig is.
Wat is er gebeurd?
onderstel voor styrodur platen
Allereerst een tweetal 'tafels' gemaakt van foamboard, sateprikkers en houtlijm om hoogte te krijgen voor het neerleggen van de styrodur platen die de basis gaan vormen van het landschap.
En nog een
De styrodur dingen heb ik liggen, moeten op maat gesneden worden...

Maar vandaag had ik een ander idee... er is zoveel te doen ten slotte. Ik ga Stugl Stuls verder invullen. Te beginnen met de spoorgebonden detaillering zoals:
Houten oversteek en wisselstellerafdekplaat
Dit is van het wissel in het station. Die blijft 'handbediend' en krijgt een BEMO wisselsteller er bij.
Meegebogen wissel
De twee wissels aan beide zijden van het station krijgen een motor wisselsteller, ook weer met een afdekplaat. Hierboven het meegebogen wissel in de tunnel, hieronder het zelfbouwwissel, vlak voor de andere tunnel.
Zelfbouwwissel
Het zelfbouwwissel krijgt nog wel een wissellantaarn, die is in de maak...

Vervolgens verder gewerkt aan het perron:
Tweede oversteekplaats, karton en houten latje voor de ondergrond
Het perron loopt op vanaf het spoor bij het stationsgebouw op hoogte van het spoor (dus iets er onder om de treinen nog te laten rijden) naar ongeveer 1 mm boven de bovenkant spoor aan de andere kant met een stenen perronkantje.
1 mm karton als afdekking
Het 1 mm karton had ik nog liggen van de locremise van Berasur dus dat kwam prima van pas. Omdat het spoor niet recht ligt is het nog wel wat priegelen om het karton helemaal goed te krijgen. Dat is ook niet helemaal gelukt zodat ik nog zeker wat afwerk-werkzaamheden heb.
Perron in de basis
Aan de voorkant van het perron maak ik een basis van 1 mm balkjes, die ik later ga insnijden voor een steenstructuur en dan verven. Gewicht houdt het karton op zijn plek tijdens het drogen.
Eind van het perron
Het einde van het 'perron' is een beetje vaag en gaat langzaam naar het ballastbed niveau. Een schaar houdt het karton naar beneden om de kromming te maken tijdens het drogen.
De eerste proefrit
Zo, nu eerst maar 'ns proefrijden. Dat ziet er goed uit!
Op een klein stationnetje....
Hier is goed te zien dat het perron een boog maakt. Hier moet ik nog wel wat afwerken, maar de basis ziet er m.i. prima uit.
Houten overgang in het perron geintegreerd
Het kost wat verdunde houtlijm en vooral geduld om het goed te krijgen. Haastwerk levert nu een slecht tussenresultaat op!
Wisselmotor in tunnel
Even voor het gezicht....
Verf komt er aan, dan kunnen we het wat toonbaarder maken en wat minder fel allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten