zaterdag 21 december 2019

Zelfbouwwissel


21 december 2019

Eerste probeersels...

Gisteren begon mijn kerstvakantie. En, zoals al eerder gezegd in deze blog, zou ik dan beginnen met het zelfbouwwissel van Hobby-Ecke Schumacher. Ben er maar 'ns goed voor gaan zitten, want dit heb ik nog nooit gedaan!

Het pakket opengemaakt, lijkt een goede handleiding
Stap voor stap uit de handleiding de boel gaan opbouwen:
Houtlijm op het plaatje hout, omdraaien, kurk lijmen
Papier uitknippen met de mal, mal op het hout lijmen, kurk zit aan de onderkant
gaatje boren voor steller, bielsjes zitten al op volgorde onder plakband
Dit gaat makkelijk zo:
Bielsjes plakken met houtlijm
En nu het wissel er op:
Eerste spijkers geslagen (of geduwd eigenlijk); de mallen zitten in het pakket.
Ik gebruik wissel- en railstoeltjes, dat maakt het er nu niet makkelijker op.
Eerst de rechte rail van het wissel vastleggen
Ik heb niet de goede tangetjes voor de railspijkers merk ik. Maar ook: rustig aan...
Uurtje prutsen levert dit op
De handleiding geeft aan om eerst de lange rechte rail helemaal vast te leggen en dan via het hartstuk de rest te doen.
Het lastigste onderdeel: rail zit maar aan één kant vast met spijker
Maar, dan toch, eerste rail zit vast: op naar het hartstuk met alles er om heen:
Einde dag 1: eerste stukje rail 2 zijdig vast
Dag 2:
Puntstuk vast
En zo ziet het er uit op de helft van de bouw:
Halverwege...
Op de foto is moeilijk te zien dat de rechte rail toch niet helemaal recht is maar een beetje zwabbert.
Spijkeren klaar!
En dan gaat het alsnog snel, het spijkeren begin ik goed onder de knie te krijgen....
de wisseltongen neigen wat naar boven, daar moet ik nog wat aan doen
Het eindresultaat van de bouw is al goed, nu de eigen verdere invulling nog:
draden toevoegen
De messing stangetjes met de soldeerbout verwijderd en draadjes terug gesoldeerd.
puntstuk geisoleerd
Puntstuk isoleren. Let op, want de railstoeltjes zijn geleidende stukjes koper, geen kortsluiting maken! De beweegbare tongen zijn door de stoelen altijd verbonden met de naastliggende rail. Da's makkelijk voor een betrouwbaar geheel.
Doorgesneden rail met bison kit (de transparante versie) verlijmd.
bielsjes beitsen, kan ook voor de montage natuurlijk
In het echt zijn houten bielzen behoorlijk donker. Daarom met noten beits de bielzen gebeitst. Heb ik nog een hele bus van na het bouwen van het station van Rueun. Ziet er tof uit! Volgende wissel: eerst beitsen...
AF!
En dit wissel gaat hij vervangen. De normale linker in Stugl-Stuls gaat er uit en deze komt er in. Dat levert nog wel wat extra werk op, zoals de bezetmelder print links verplaatsen.. Volgende bericht denk ik zo maar.

Dit was een mooie eerste stap. Viel me achteraf wel mee, heb nog wel wat leerpunten opgeschreven:
  • Ik heb een mal nodig om de rechte rail ook echt recht te houden. De railstoeltjes zijn zo krap dat je makkelijk met een railspijker de rail wegduwt.. dat moet ik tegengaan. Moet ns ff kijken wie zo iets al ns gemaakt heeft
  • Alle houtjes toch even vlak schuren voordat het wissel er op gaat.... bij het monteren van het wissel bleek er toch één hoger dan de rest en natuurlijk precies onder het beweegbare stuk.... achteraf repareren is lastiger..
  • Een echte railspijkertang gaat helpen
  • Een NMRA mail om te kijken of de rails helemaal goed liggen is ook niet onhandig.
  • Als ik aan de PECO rails wil aansluiten moet de wissel iets hoger komen te liggen, omdat de bielzen van PECO net wat hoger zijn. Kwestie van een papiertje extra verlijmen. De 5 eenheden extra railhoogte is verwaarloosbaar (Peco heeft code 75, dit zijn code 70 rails)
  • Lekker de tijd voor nemen, dit is leuk!
Goed begin van de kerstvakantie zullen we maar zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten