zaterdag 7 december 2019

Koploper en materieel

7 december 2019

Koploper

Het vullen van koploper is klaar. Na de laatste railspijker, tot nu toe, is het configureren van koploper van deze baan begonnen. Om alles goed bij elkaar te houden, maak ik al sinds jaren tekeningen van alle gegevens in samenhang met de baan in microsoft visio. Naast de eigen database van koploper is dit een prima middel om na aansluiten, testen en vaststellen 'dat het technisch goed is', de brug te slaan naar de items die koploper nodig heeft, zodat je automatisch en/of met de hand kunt gaan rijden met koploper als steun en hulp:
  • Bezetmelder nummers
  • Wissel nummers
  • Blok nummers
  • Sein nummers
  • En hoe alles aan elkaar hangt...
Administratie baan

Het enige wat nog mist zijn de seinen, die komen later op de baan als het landschap wat verder gevorderd is. 

Als je na het invoeren in koploper kijkt naar het scherm zie je het volgende:
Koploper scherm met de Albulisch baan rechtsonder en de EPIII H0 baan rechtsboven.
Ik gebruik 1 Intellibox voor het sturen van 2 banen. Dat lijkt omslachtig maar kan prima. Afhankelijk van waar ik mee wil rijden, zet in de treinen stop of niet, easy. Bovendien, Intelliboxen zijn duur en PC's heb ik ook niet overal liggen. PC is trouwens een 2e hands HP i5 2e generatie met win10. Doet het prima. Op dit moment koploper versie 9.1

Materieel

Ik heb wat gedoe met m'n materieel... bij het testen van de baan kwam mijn GE 4/4 II 613 met zijn stroomafnemer in een vanger te hangen. Gevolg na een halve duikeling was dat de cardankoppeling is gebroken van 1 van de 2 draaistellen. Toen ik alles had opengehaald zag ik ook dat de ander al 'ns gebroken was geweest en ook op het punt stond boel de boel te laten. Ik heb er nu 2 in bestelling staan, hopelijk komen ze snel, kan de trek-duw weer rijden.
Cardankoppeling stuk
in de werkplaats....

Maar, ook goed nieuws. Ik had een misser met de aankoop van de 641 GE 4/4 III. De kap was behoorlijk beschadigd en daarom was ik al een tijdje op zoek naar een andere kap voor deze loc. Kwam deze week op marktplaats niet een advertentie met precies de 641 kap...  Hierheen laten komen en vandaag gearriveerd. Die kap is ook niet helemaal 100% maar een stuk beter dan de oude.
Replacement kap met nog een wagen die er aan bleef hangen 😊
Dit was de oude kap:

Dus wisselklusje:
loc uit elkaar

nieuwe kap er op met dak en lichtgeleiders
En weer aan het werk jij:
Later nog alle grijpstangen etc er aan, eerst hout slepen. Z'n zus de 643 staat er trouwens achter met de Glacier Express

Afwerking voorkant baan

Nu de baan technisch werkt kunnen we met het echte werk beginnen. Proefrijden tot we een ons wegen en koploper alle reminstellingen redelijk onder de knie heeft. Maar daarnaast gaan we ook beginnen aan de afwerking van de baan. Allereerst het makkelijke deel: De voorkant:
Voorkant van de baan dicht: opzetrail voor treinen nog gebouwd
Aan de voorkant van de baan is een opzetrail gekomen om treinen op en af te halen (blok 511). Ik weet nog telkens niet in wat voor tijdperk ik wil rijden en om alles open te houden wil ik de mogelijkheid hebben om makkelijk treinen te kunnen wisselen. De voorkant van de baan is simpel afgewerkt met 4 mm MDF plaatjes met 'gaten' er in die afgedekt zijn met ook weer 4 mm MDF. Wat schroefjes en haakjes houden de boel bij elkaar.
Plaatje weg, baantje zichtbaar. De H0 baan heeft dezelfde manier van afsluiten
Ook heb ik een klein IKEA bureautje weggehaald en het scherm met toetsenbord direct aan de muur opgehangen. Geeft weer wat extra bewegingsruimte:

Nog even een verfje er over heen en het is allemaal weer behoorlijk netjes. Op een andere bestaande plek in de kamer heb ik nu mijn werkbureautje ingericht:
Klusplek en ja, die loeplamp heb ik nodig jammer genoeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten