maandag 16 december 2019

Meegebogen wissels

16 december 2019

Meegebogen wissels

Had ik de hele baan klaar dacht ik, komt er toch een kinkje in de kabel. Met het testen van alle PECO rails dacht ik geconcludeerd te hebben dat ik niets hoefde om te bouwen of bij te werken. Hmm... niet helemaal waar. Er moet toch wat aan de meegebogen wissels van PECO verbouwd worden. De tongen van het wissel liggen te dicht bij de rail waardoor je kans hebt op kortsluiting bij assen waar de wielen net wat te dicht bij elkaar op de as zitten (wielafstand net te klein). Ik verwacht ook problemen bij een loc met een lang chassis (zoals bijvoorbeeld bij de GE4/6 met 4 assen in een star frame).

In een fotootje:
 meegebogen wissel: met rood omcirkeld de probleemgebieden

Nu heeft PECO al wel alle voorbereidingen getroffen om de wisseltongen 'af te isoleren'. Het puntstuk kan volledig worden geïsoleerd van de rest van de rails waardoor ook de wisseltongen direct geïsoleerd worden. Pas als een wisseltong een buitenste rail raakt gaat die ook geleiden. In de foto hierboven is dan de bovenste wisseltong volledig spanningloos en de onderste tong geleidt de onderste rail door voor de trein die rechts afbuigt.

De groene cirkel laat de helft van de oplossing zien: Het puntstuk is railtechnisch losgekoppeld van de tongen. Aan de onderkant van het wissel wordt het duidelijk:
Onderkant meegebogen wissel
De gelaste stukjes messing moeten worden doorgeknipt en dan is het puntstuk geïsoleerd. Mooi, maar hoe doe je dat met 12 van de die dingen al in de baan geschroefd? Een aantal kon ik nog makkelijk uit de baan halen en op de werkbank opereren. De meeste heb ik echter in de baan laten zitten en van bovenaf een gaatje geboord en met de boor het messing staafje opzettelijk kapot gemaakt. Een multimeter geeft meteen duidelijkheid of de operatie is geslaagd. Ging prima. 

Dan het puntstuk polariseren, dat is makkelijk met de Tortoise wisselmotoren:
Hartstuk polarisatie met de ingebouwde schakelaar in de Tortoise wisselmotor

613 rijdt weer

Vorige week kwamen ook al de Schneckengetriebe binnen voor de onfortuinlijke 613. Ingebouwd en de trek-duw stam rijdt ook weer!
Weer uit de werkplaats met een nieuwe kardankoppeling
Het inrijden van de baan nadert ook zijn voltooiing. Nog een aantal stootblokjes van hout en dan is dat ook weer klaar.

Als laatste nog 2 sfeerfotootjes.
Trek-duw en krok in opstelstation, 619 Samedan op een van de wachtsporen

Landquart in Stugl-Stuls...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten