maandag 23 januari 2023

Schalthaus Berasur

23 Januari 2023

Hoogspanningsschakelhuisje

In Stugl Stuls heb ik een hoogspanningsschakelhuis (Schaltposten) 'in the open' gebouwd. In Berasur is bij de bouw al besloten om daar een Schalthaus voor te bouwen. In het echt staan die dingen op vele stations, vooral langs de Engadiner Linie van Samedan naar Scuol-Tarasp. Filisur heeft ook een (groot) Schalthaus en Wiesen heeft er ook eentje. Ik heb besloten om het model van Susch op te baan te plaatsen. Hier een kort bouwverslag met het eindproduct:

Schalthaus op de baan

Het bouwpakketje is van architectenkarton, karton en papier en in zijn geheel met houtlijm in elkaar te lijmen. Mooie gelaserde spullen, ziet er in de basis al heel aardig uit.
Eerst het frame

Daarna de bovenbekleding en dan naar beneden

Ik wil hem ouderwets gebruiken, dus met hangende uitgangsdraden

dakkie dicht...

En op de baan, nog wat kaal..

Ik ga hem later nog wat verder aankleden met mooie dakgoten, wat kleur op de grote vlakken en met de draden aangesloten aan de bovenleiding. In de basis: top!

Preda. lang geleden

Op Internet nog een foto gevonden van het Schalthaus van Preda, inclusief uitgaande draden en trekontlasting: precies wat ik zocht!

Landschap sluiten

Een andere actie is om nu langzaam maar zeker het open bouwwerk wat verder te sluiten. Met styrodur en foamboard ben ik stapje voor stapje bezig om alle stukken grof dicht te maken. Nog wel uitneembaar zodat ik het grove vormen ook buiten de baan nog kan doen.
Eerst een basis neergezet die waterpas is met foamboardjes en een kleine plaat styrodur.

Daarop nu aan het doorbouwen. Eerst richting het kleine viaduct.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten