maandag 30 januari 2023

Autooooootjes

30 januari 2023

Magnorail probeersel

Bij maat Bas was ik op bezoek en hij liet me naast zijn Faller Car System ook nog wat anders zien, waarvan ik wel wist dat het bestond, maar nog niet de werking had doorgrondt: Magnorail.

In principe net zoiets als het Car System, maar met een groot verschil: Er zit geen motor in het autootje/voertuig, maar een ketting met magneetjes wordt aangedreven door een motor. Deze ketting zit onder het wegoppervlak en met de magneetjes worden voorwerpen aangehaakt en voortgetrokken over de weg. De vaakst geziene toepassing is die van de rijdende fietsers.... Een idee kwam in mijn hoofd omhoog!

Ik heb een startset besteld en ben wat gaan prutsen, hoe werkt het, wat kan wel en niet.

Conclusie: leuk spul wat nog wat extra beweging op de baan teweeg kan brengen!

Een plek voor iets met Magnorail had ik ondertussen ook bedacht en dus begon er weer een tekenopdracht in OnShape met lasersnijden tot gevolg voor de Magnorail baan:

Lasersnijden in de garage
Lasersnijden doe ik vanaf nu buiten of in de garage. Het fijnstof wat er bij vrij komt komt, ondanks de afzuiging, toch ook in de treinenkamer uit en dat is niet goed voor baan, materieel en gezondheid.
Houten frame in opbouw

Het houten frame is het resultaat van tekenen in OnShape, daarna 1:1 uitprinten op papier, passen, tekening aanpassen, weer uitprinten op papier, en weer passen, totdat ik daar tevreden over was. Daarna de tekening in delen uit 3 mm Multiplex gelaserd en dat op de baan gezet. De maten van het een en ander zijn gemeten en overgenomen van de spullen van Magnorail.

Vervolgens proefpassen en het eerste stukje goot plaatsen:
Eerste proefplaatsing
Het gat in de onderplaat is om de aandrijving te plaatsen. Die bestaat uit een verticale 12V motor met reductie en twee aandrijfpolies. Dat geheel is voor service ook uitneembaar gemaakt. De goot voor de ketting van Magnorail bestaat uit flexibele plastic delen en in mijn geval uit 2 korte haarspelden, waar ik er 1 van ga gebruiken.
Deel 1 geschroefd
Hierboven zie je het eerste deel van de kettinggoot geschroefd op het hout. Op de brug over het spoor is het zo smal dat er maar 1 autootje tegelijk overheen kan. Dat is leuk maar ook uitdagend. Aan één zijde van de brug moet ik voldoende lengte hebben om de autootjes elkaar ergens te laten passeren. Dat moeten we nog even uitvinden als we deel 2 gaan bouwen. FF kijken hoe kritisch het allemaal wordt.
Ketting maken
Een klusje waar je even voor moet gaan zitten is het maken van de ketting. Elke schakel moet goed rond worden aan de kop anders gaan de boel niet 'het hoekie' om en loopt de ketting straks niet (soepel).

wordt vervolgd.....










Geen opmerkingen:

Een reactie posten