maandag 15 november 2021

Servo's deel 2

 15 november 2021   

Welkom servo's

Na de goede ervaringen met de servo's onder het nieuwe opstelterrein heb ik besloten om de meeste Circuitron wisselmotoren te vervangen door servo's. Waarom: 

  • Ze zijn veel stiller
  • Ze zijn veel kleiner
  • Ik denk dat ik nu nog mijn oude wisselschakeldecoders nog wel kan verkopen maar over niet al te lange tijd niet meer....

Bovendien had ik een korte begroting gemaakt en kwam tot de conclusie dat ik zelfs geld over zou houden als ik de servo's uit China zou halen, de servo-mounts bij DTS en uit een 3D-printer en de servo decoders van Digikeijs zou gebruiken met waar nodig nog een schakelaar om puntstukken te polariseren. 

Hmm... dan de tijd er maar in stoppen, het is toch hobby.

Hoe zag het er uit:

Circuitron Tortoises op een rij (2019)
En hoe ziet het er nu uit:
Zelfde plek als bovenstaand, nu met servo's

Bij de meegebogen wissels heb ik een wisselcontact nodig om het hartstuk te kunnen polariseren. Daarvoor had maat Bas voor zijn Schoental traject al heel wat uitgezocht en hij is zo vriendelijk geweest om servo en schakelaar mounts voor mij uit te printen. Top!

Servo mount, met voet voor bovengronds gebruik en omschakelaar voor een meegebogen wissel

Zelfde mount, nu 'ondergronds' gemonteerd, dus zonder voet

En de DTS mdf gebaseerde mount, bij alle rechte wissels gebruikt



En final: nog een overzichtsfoto

Voordeel van deze actie was ook, dat ik nog een paar wat minder lopende delen van de baan beter kon maken, vooral de eindstukken van de hellingen had ik wat ruw gebouwd en kon ik nu nog verbeteren. De grote wisselmotor behuizingen zaten niet meer in de weg.

Op deze manier 40 motoren vervangen. De oude zijn verkocht, inclusief de schakeldecoders.....

De zelfgebouwde wissels hebben nog altijd wisselmotoren. De kleine servo's hebben onvoldoende kracht om die om te leggen. Al die motoren hangen onder wissels die in het zichtbare deel van de baan liggen. Daar is het veel minder storend dat ze geluid maken, je ziet immers wat er dan gebeurt. Alle wisselomzettingen in de 'onderwereld' zijn nagenoeg stil geworden.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten