maandag 3 februari 2020

Schaltposten

3 februari 2020

Schaltposten Stugl Stuls


Zo, en daar staat hij: de Schaltposten van Stugl Stuls die er in het echt dus niet is... Op basis van de Sommerfeldt 322, maar met een compleet nieuwe 'kop' er op. De schakeling van de Tractie Energie Voorziening (TEV) in het Nederlands is hieronder gegeven:

Van Links komt een Speiseleitung, bij de RhB 11kV AC 16 2/3 Hz, uit een onderstation ergens vandaan. Laten we op deze baan uitgaan van Berasur, een station met een eigen trafohuis wat een deel van de Albula lijn van vermogen voorziet.

Naar links gaat ook een Fahrleitung die via S2 kan worden aangesloten. Dat betekent dat de 'vrije baan' links van dit station ook gevoed wordt door deze Schaltposten. Er zit een isolatie in de bovenleiding net buiten dit station om in geval van calamiteiten en/of werkzaamheden het station, of de vrije baan, te isoleren.

Aan de rechterkant precies hetzelfde. Hier komt een Speiseleitung uit een ander trafohuis. Dubbele voeding is in het echt niet ongewoon door de hoge stromen die er lopen, maar is niet altijd noodzakelijk. Ergens in de lijn zal er dan ook wel een isolatieschakelaar 'open' staan. Mocht een van de beide trafohuizen niet kunnen leveren, wordt de hele baan overgeschakeld op het andere trafohuis. Waarschijnlijk met minder treinverkeer tot gevolg...

De middelste lijn stelt de 'Sammelschiene' voor. Deze koperen pijp heeft een connectie naar alle schakelaars en daarmee kunnen lijnen aan elkaar geschakeld worden. 

Van de Sammelschiene gaat er nog een leiding naar S5 waarachter 'Bahnhof staat. Deze S5 voedt dus het station als geheel. Het station kan worden afgeisoleerd van de vrije banen en ook kan het station worden gevoed uit de linker of de rechter Speiseleitung.

Plenty schakelmogelijkheden die in geval van calamiteiten en/of werkzaamheden voor maximaal treinverkeer zorgen.. en daar is het om te doen in het eggie.

Via een zekering Z1 wordt nog een trafo bediend waarmee het bedientableau van het station van spanning wordt voorzien. Ook wisselmotoren kunnen daar aan hangen.

Leuk om dit uit te zoeken en na te maken. De volgende foto laat de boel van de bovenkant zien:
(Hmm. ik zie dat ik S1 en S2 heb omgedraaid vergeleken met de tekening hierboven en ook S3 en S5. nou ja, maar even doorheen kijken dan.....)


Het bouwproces begon met een standaard Sommerfeldt 322 met een veel zeer groffe bovenkant:


Ik heb kleinere isolatoren gebruikt (de 505), 0,5 mm draad voor de verbindingen en 0.16 mm draad voor de kabels van Fahrleitung, Speiseleitung en Bahnhof.

322 met de kop eraf
Eerst de kop er af gehaald en de Speise en Fahrleitungen aangebracht (met in het midden een isolator)
Frame voor schakelaars
Vervolgens een frame van hoekprofieltjes gemaakt waarop de schakelaar worden aangebracht.

1e schakelaar
En dan de eerste schakelaar aangebracht, nog zonder steunen.
S1 is open
Voor het gezicht ook een openstaande schakelaar gemaakt. Moet een mooi verhaal bij komen...
En daarna lekker verder prutsen tot het eindresultaat hierboven.

Mooi projectje!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten