maandag 28 oktober 2019

Plan station (2)

Herziening....

28 oktober 2019. Een weekje Terschelling met een schetsblok, Internet en inspiratieboeken heeft een herziening van het stationsplan opgeleverd. De klassieke opstelling met het stationsgebouw voor op de baan en oplopend landschap meteen achter het station komt toch veel beter tot een mooi vloeiend eindbeeld.

Bovendien kan ik op deze manier een aantal motieven die 'in het eggie' er ook zijn mooi combineren tot een speels geheel, niet alleen om te maken, maar ook om straks mee te spelen:
  • In Surava ligt een bijna klassieke 'Inglenook' rangeerpuzzel die ik graag in zijn geheel wilde inbouwen
  • Filisur, natuurlijk, heeft een aftakkende zijlijn met een logistiek concept wat me wel aanspreekt (tot 2003 dan), van achter naar voor het station vullen en dan van voor naar achter het station weer leegmaken (eerst komt de stopper uit Davos binnen, dan de sneltrein op spoor 3, dan de sneltrein op spoor 2, dan gaat eerst de trein van spoor 2 weer weg, dan die van spoor 3 en tenslotte de stopper naar Davos). Heeft te maken met de spoorwegregelgeving in Zwitserland om de veiligheid te waarborgen.
  • In station Bever ligt een prachtige 'Hosentraeger' met aan een kant ook nog een engels wissel, om de lijn Spinas - Samedan aan te laten sluiten op de lijn Scuol - Samedan.
Dit alles is nu mooi gecombineerd in een plan wat op 60 cm diepte te maken is (in ieder geval op papier):

Vakantieschets....
  • Links op de schets de Hosentraeger van Bever (die had ik al gebouwd, wilde ik ook zeker terug), bovenste tunnelingang is voor de aftakkende zijlijn, onderste tunnelingang is voor de doorgaande lijn.
  • Vier sporen in het station met van onder naar boven:
    • Spoor 1: goederen en rangeren Inglenook
    • Spoor 2: doorgaand spoor
    • Spoor 3: doorgaand spoor
    • Spoor 4: stopper spoor aftakkende zijlijn
  • Aan de rechterkant van het station drie rangeersporen die aansluiten op spoor 1. Spoor 1 is voor het rangeren aan de linkerkant via een wissel verlengd voor uithaal en opstel van de rangeerloc. Laat de Tm 2/2 maar komen! Ik heb ook nog een container terminal getekend, waar ik graag de originele tekeningen van te pakken krijg. RhB geeft ze niet meer uit... kan iemand helpen?
  • Aan de achterkant van het station liggen 2 sporen getekend. Dat is het eindpunt van de aftakkende zijlijn
Teruggekomen van Terschelling de boel maar 'ns geprobeerd:
1e uitleg linker stationskant
Het plankje met de al gemaakte Hosentraeger moet los en wat verplaatst maar kan blijven. Het rangeerspoor ernaast past net. Het station kan in een mooie flauwe boog komen te liggen en de spoorlengte blijft zo ongeveer 1,60 meter. 1,40 m is genoeg voor een loc met zes rijtuigen, dat past ook op de lange sporen in het schaduwstation. Mooi, dit lijkt te kunnen.
De twee sporen van het eindpunt van de aftakkende zijlijn liggen ver genoeg van de stationssporen om het landschap eroverheen te kunnen bouwen.

Het stationsgebouw komt aan de voorkant van de baan, met alle details goed in het zicht en achter het stationsgebouw de aftakkingen voor de Inglenook. Dat past prima: mooie spoorlengte om mee te klussen en ruimte voor landschap.
1e uitleg rechter stationskant
Aan de andere kant van het station is het wat krapper. De meegebogen wissels moeten best wel een eind opschuiven om de spoorlengte te halen. Het kan allemaal wel, maar in de landschapsbouw zal ik wel iets moeten verzinnen om het wissel, zo dicht bij de brug te verdoezelen.

Hmm... misschien nog even pruttelen om de brug iets rechter te leggen, alleen moet dan de hoek naar het station weer groter worden.... Het lijkt wel planning 😏

Tijdens de vakantie ook zitten kijken naar wissels... De Peco's functioneren prima, ombouw is helemaal niet nodig zoals iedereen maar beweert, maar de afbuigende straal is met 50 cm best wel krap in het zichtbare deel. 

Met het wegvallen van de Bemo code 70 rails door de brand in de Sinohara fabriek is er eigenlijk geen 'koop' spul met grote straal op de markt. Misschien toch maar 'ns een zelfbouwwissel proberen? Bij Hobby-ecke Schumacher maar 'ns 1 besteld. Afwachten hoe lang het duurt voor die er is.... want over de levertijden is iedereen nou niet zo lyrisch...
Het uitwisselen van de Peco's voor een Schumacher moet wel te doen zijn. Peco heeft een wisselhoek van 10 graden en de Schumachers hebben 9,5 graden. Ze zijn alleen wat langer. Ik ga verder met het bouwen met de Peco's. Als ik moet omwisselen wordt dat een verbouwingstraject...

1 opmerking:

  1. Dat is een heel goed verhaal Eddy, ik ben benieuwd naar je uitvoering en naar de wissels van Schumacher, een hele uitdaging! Groeten uit Zutphen.

    BeantwoordenVerwijderen