7 december 2023
Asset Management
Met 2 wissels had ik problemen. Bij één wilde de polarisatie niet meer goed werken en bij de ander had ik behoorlijk wat ontsporingen met vooral 2 assers en star gekoppelde rijtuigen.
De polarisatie problemen kon ik oplossen met een reparatie 'onder de baan' zonder het wissel aan te hoeven passen (opnieuw stellen en alles goed fixeren). Die ontsporingen was toch een hardnekkiger probleem: het wissel lag wat in een putje met de wisseltongen ten opzichte van de voor en achterzijde van het wissel en de bielzen had ik bij de bouw niet goed gladgeschuurd waardoor er ook oneffenheden in de andere spoordelen zaten. Ergo: hier moest wat gebeuren!
Voor de ombouw: rechts en na de ombouw: links
Het vervangen van een zelfbouwwissel had ik nog niet eerder gedaan... hoopte ik ook eigenlijk nooit te hoeven doen, maar toch. Het proces is natuurlijk het omgekeerde van de bouw, bijna dan:
- eerst de rails eraf, alle railspijkers er uit halen en het kleineisengebeuren opruimen
- dan met water alle ballast nat maken zodat de houtlijm gaat loslaten, en ook de bielzen en het papier met het wisselsjabloon
- alles verwijderen tot op het blote hout
- alles schuren en dan waar opbouwen:
- plaat verstevigd met een balkje aan de onderkant om het wissel recht te houden
- papier plakken
- bielzen aanbrengen en vlak schuren
- alle rails van de wissel op lengte maken met de slijpschijf
- wissel 'er in lepelen'
- kleineisen en railspijkers weer aanbrengen
- Electriek weer aansluiten en het puntstuk isoleren
Proces
- beitsen van de bielzen
- bruin verven van de rails
- ballasten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten