maandag 30 augustus 2021

Inspiratie bij het grootbedrijf

30 augustus 2021

Op bezoek bij de RhB

Half augustus 10 dagen met maat Bas op pad geweest naar Graubünden. 'Werkbezoek' en inspiratieweek voor de bouw van de modelbaan en heerlijke wandel en treinvakantie in de bergen.

Behoudens 2 nachten regen en de dagen erna optrekkende bewolking een prima vakantie gehad! De ene nacht regen had wel een overstroming tot gevolg tussen Valendas en Versam en nu wilden we net daar gaan wandelen.. Is allemaal toch prima gelukt, maar de natuur is de baas..

Hieronder een aantal foto's voor wat sfeer....

De D1 en D4 in Chur op weg naar Litzirüti: spoorvernieuwing naar Arosa

Het echte doel: de GE 6/6 II nog zien voor buitendienststelling. De 702 Curia nog met ronde lampen in Surava wachtend op de IR tegentrein

De 621 Felsberg met IR naar Disentis bij Trin in de Ruinaulta, ook met korte Bernina wagens ertussen

Albula III in de achtergrond met hiervoor de 648 Susch die net van Albula IV komt richting Zuondra spiraaltunnel

Op hetzelfde punt de 646 Santa Maria Val Müstair met AGZ zevenwagentrein zonder versterkingsrijtuigen, prima voor de modelbaan!

De 619 Samedan met de vroege Glacier Express op de Solisbrücke. Door de Corona crisis geen lange treinen, wel een aantal versterkingsrijtuigen voor groepen in de normale treinen.

De nieuwe TM's rijden gewoon door de dienstregeling heen, ook weer leuk voor de modelbaan

De 705 Pontresina met hout en 2 containers voor Samedan en Italië

De 51 Poschiavo en 53 Tirano op weg van Alp Grum naar Cavaglia met IR

De 707 Scuol met de dagelijkse middaggoederentrein van Samedan naar Landquart met zeven COOPjes

De 614 Schiers met korte goederentrein in Filisur

Wat wel te merken is, is dat de toenemende rationalisatie van het RhB spoorbedrijf het voor de hobbyist wel saaier maakt. Hoe verdedigbaar ook natuurlijk vanuit bedrijfsvoeringsperspectief... 
De nieuwe Capricorn treinstellen hebben van Davos Platz al een 'saai' station gemaakt, waar alleen treinstellen aankomen en weer vertrekken. Het oudste deel van de uitvoering vindt nog plaats tussen Disentis/Landquart/Scuol en op de Engadin lijn van St Moritz naar Scuol. Zoals ook in NL maken de goederentreinen het leuk.. soms te vroeg, vaak te laat en wat er aan hangt is meestal weer een verrassing. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten