maandag 7 december 2020

Mangaten

7 december 2020


Mangaten in de baan

Voor het dichtmaken van de baan staat er nog 1 klus op de lijst: het maken van 2 mangaten om van onderaf bij de baan te kunnen. Met alle verkopen van afgelopen zomer is er onder de baan ook heel wat opgeruimd wat nu ook de ruimte geeft om daadwerkelijk onder de baan te kunnen kruipen.

Het koste wel wat moeite... normaliter maak je bij de bouw van de onderbaan meteen ook de mangaten, maar door het verleden van deze baan heb ik dat tot nu toe niet gedaan. Maar a la, samen met mijn oudste zoon was het een klus van een paar uur met daarna nog wat kabels omleggen. Ook is rondom de gaten nog wat verstevigingswerk gedaan zodat de hele constructie niet aan rigiditeit heeft ingeboet. En dit is het resultaat:
Mangat 1
Mangat 1 heeft als enige nadeel de ligger van het ijzeren frame, wat ik niet heb doorgesneden. Daarmee zou de constructie van de baan teveel aan stevigheid inboeten. Ik kan hier trouwens prima bij zo.
Mangat 2
Mangat 2 is wat ruimer van opzet... je kunt er bijna wonen... Hier zijn 2 verstevigingsbalken toegevoegd van de rechtse doorgaande balk naar de linkse doorgaande balk. Ook aan de kant waarvandaan de foto is gemaakt is zo'n balk geplaatst.
Uitzicht op de vloot
 Vanuit dit mangat 2 heb je een mooi uitzicht op de hele rijdende vloot. De BEX is ook volledig rijvaardig nu, met nieuwe BEMO draaistellen. Volledig voorzien van binnenverlichting ook. Daar moeten nog wel wat personen bij en het interieur mag ook nog wel een verfje krijgen.... Voor later.
Met het omleggen van wat kabels kan nu ook het bedienpaneel weer helemaal uitgetrokken worden.
Volledig uitgetrokken bedienpaneel met IB II, programmeerspoor, boosters en rollenbank. Het zwarte doosje is een Loconet hub.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten