zondag 20 september 2020

Een nieuwe herfst

 20 september 2020

Tijdperk en materieelpositie

3+1 verlichting in de verbouwde 621

De zomer is bijna voorbij... een nieuwe herfst en dus weer modelbouwseizoen! Maar, deze rare coronatijd heeft me in de zomer toch ook veel hobbytijd 'gekost'. Toen we hier terugkwamen van vakantie en ik op Marktplaats en Ebay aan het snorren was viel me op dat er bijna geen 2e hands spullen meer te koop waren. Met het besluit om al mijn H0 spullen te verkopen ben ik de afgelopen maanden bezig geweest om al mijn NS en DB spullen en rails te verkopen. Wat nu nog resteert is een redelijke verzameling Roco Line wissels... voor de liefhebber.

Die verkoop gaf me de ruimte om ook het besluit om deze baan zo rond het jaar 2000 te laten spelen ook invulling te geven. De eerste 'groene' H0m 611 landquart loc is ondertussen verkocht en de 619 en 702 gaan ook na een grondige onderhoudsbeurt. De 501 in oud rood is op de baan ook vervangen door een nieuwe 501.

Maar dat vervangen door nieuw en soms 2e hands is ook niet helemaal vlekkeloos gegaan. BEMO locs willen nog wel ns uitgeleverd worden zonder of met de verkeerde 'zurüstbeutel', of zoals bij mijn nieuwe TM 2/2 met een as die allesbehalve goed functioneert. Rapelleren bij leverancier of BEMO zelf is meestal vruchteloos en dan zit er niets anders op dan reserveonderdelen bestellen.... 

Ok, maar dan toch:
TM 2/2 21 tijdperk V, nog af te maken

Nieuw in dit theater: TM 2/2 met next18 decoder... 1 as is niet goed en er moeten nog onderdelen bij... maar och wat een leuk ding, ideaal om straks mee te spelen op de Inglenook

ABe 4/4 501 Tijdperk V

De 501, nu nieuw, met binnenverlichting van Schönwitz, per 15 te koop, ideale lengte voor H0m en niet te duur. Moet nog stuurstand bijkomen, de 1721 is er al. Welke is er nog?
GE 4/6 353: museumloc

De GE 4/6 kon ik van Jan Bennink overnemen. Prachtig ding en met een powerpack overal prima rijdend


Salonwagens met bagagewagon als museumtrein

De salonwagens van Glacier Express 75 jaar horen officieel net wat later in de tijd, maar ze waren operationeel vanaf 1998... past dan prima in het tijdperk. Ze zijn prachtig maar licht van gewicht en met alle appendages er aan haken ze in bogen op een neerwaartse helling nog in elkaar. Oplossing is er, nog wel even maken.

De 605 Silvretta ook met nieuw binnenwerk en 3+1 verlichting: prachtig!

De 605 moet eigenlijk nog een ander dak krijgen. Deze enkelbeens stroomafnemers kwamen pas vanaf 2008 en dat is me wat te nieuw.

Bernina Express EW IV van D+R

Deze zomer ook een lange zoektocht gehad naar alle 7 wagens voor de Bernina Express met EW IV wagens. Worden en werden gemaakt door D+R. Een aantal versies hebben binnenverlichting (dus ook met stroomafnemers op de assen). De zoektocht is succesvol afgesloten: B2493, B2494, B2495, B2496, BD2475, A1274 en A1275 geven een voorbeeld georiënteerde trein van 2B, 1BD, 2A, 2B. Ook hierin Schönwitz binnenverlichting met doorgaande bekabeling. 

6 rijtuigen op hun rug.....

De verlichting werkt, maar een aantal rijtuigen rijdt ronduit beroerd door wielen die tegen de onderkant van de bak schuren met ontsporingen en hangende trein op de helling tot gevolg. Proefrit nog niet geslaagd: er is nog werk aan de winkel. D+R heeft allemaal verschillende draaistelconfiguraties gebruikt en de ene is veel beter dan de andere...
EW IV stamnet 1e Klas

Natuurlijk mogen ook de stamnet lange EW IV's dan niet missen. Niet te krijgen in de oudere rode kleur maar alleen in 'neurot'. Nou ja, daar maar doorheen kijken. Lichtbalk zit er in, nog niet aangesloten op een doorgaande verlichting van de trein.
EW IV stamnet 2e klas

Deze 2 rijden top moet ik zeggen.... Laatste bouwserie van D+R net als een paar van de BEX rijtuigen....

628 met 5 pool motor

Nog een nieuwe ster: de 628 S-chanf. Nog wel met de oude 5 pool configuratie, maar prima ding. Uit dezelfde serie is ook de 619 Samedan binnengekomen.

Glacier Express

En de Glacier Express is nu compleet, met 2 FO panorama's, 1 BVZ panorama, een 2e klas FO, 1e klas RhB A1255, 2e klas BVZ en Gourmino in de juiste paarse kleur. Wat een mooi samengeraapt zooitje. In 2008 werd dat allemaal strak met de vaste configuratie van 5 panorama's en een keukenbak...

RE compleet!

En als laatste een foto van één van de twee RE stammen. Ze zijn compleet met EWI, EWII, EWIV en een bagagerijtuig in een 7 stam.... 

2 opmerkingen:

  1. Heb net een heel deel van het forum en jouw blog bekeken. Imposante baan, inspirerende wissels, en heel erg benieuwd naar het vervolg! Mooi materiaal heb je ook rijden. Wat betreft de ew iv rijtuigen van d+r die je hebt. Deze zijn dus juist niet Neurot maar is volgens mij de afleverkleurstelling. Neurot gaat gepaard met de dikkere wit/grijze lijn over de zijkant en hebben witte deuren.

    Heel veel succes met deze gave baan!!

    Groetjes Allard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allard,

    Dank voor deze kennis! Ik had toch echt het idee dat ze lichter waren dan de bemo's maar dat kan natuurlijk ook aan de fabricage liggen. Ik zal letten op de brede wit/grijze lijn op de zijkanten, merci.

    We gaan deze winter weer gestaag verder... als eerste de baan 'dichtmaken'. Wordt vervolgd, ook hier.

    Eddy

    BeantwoordenVerwijderen